De Christoffelschool aan de Grotestraat. Foto: Walter Hobelman
De Christoffelschool aan de Grotestraat. Foto: Walter Hobelman

Samen scholen in Gendringen

Algemeen

GENDRINGEN - Binnen het Gendringse dorpsleven zijn op dit moment diverse ontwikkelingen gaande die van grote invloed zijn op de leefbaarheid van dit dorp in de nabije en verre toekomst. De toekomst van het basisonderwijs is momenteel opnieuw onderwerp van gesprek in Gendringen. Het dorp heeft nu twee basisscholen, de op protestantse leest geschoeide Hoeksteen en de katholieke Christoffel school. Bijna op steenworp afstand van elkaar gelegen en allebei in een locatie waar op redelijk korte termijn groot onderhoud nodig is. De vraag is alleen of dat zinvol is of dat er niet beter gekozen kan worden voor één nieuw te bouwen kindcentrum voor alle kinderen uit het dorp.

Door Walter Hobelman

Er wordt al sinds 2011 over het basisonderwijs in Gendringen gesproken. De overkoepelende schoolorganisaties waar de scholen bij horen (Essentius voor de Christoffelschool en de Accentscholengroep voor De Hoeksteen) hebben samen met de gemeente Oude Ijsselstreek al een aantal gesprekken gevoerd, maar er lijkt maar geen schot in de zaak te komen. Er zijn verschillende opties denkbaar die allemaal de nodige mitsen en maren hebben. Het meest voor de hand liggend is de optie om de beide huidige locaties af te breken en op één centrale plaats een nieuw gebouw neer te zetten. Maar dan doemt gelijk de grote vraag op die momenteel in het dorp speelt:" Gaan beide scholen in die nieuwbouw dan samen verder als één school of komen er twee scholen onder één dak, maar met twee deuren?" Een andere optie is om beide huidige scholen te renoveren maar daar staat bijvoorbeeld de gemeente niet om te springen, mede vanwege de krimp die ook Gendringen in de komende jaren gaat ervaren en die gevolgen heeft voor het aantal basisschoolkinderen.
"Kort gezegd komt het hierop neer", legt verantwoordelijk wethouder van der Wardt uit. "De gemeente moet zorgen voor de centjes voor de stenen van de scholen. Daar houdt onze verantwoordelijkheid mee op. De vraag of er twee of één school onder één dak komen is de verantwoording van de beide scholengroepen." De wethouder vertelt dat de bestuurders van de organisaties, de heer Peter Putman (Accent scholen) en Albert Sluiter (Essentius) al een aantal keer met hem rond de tafel hebben gezeten. "Ik heb beide partijen het dringende advies gegeven om met elkaar in gesprek te gaan over de vraag om te onderzoeken of er een passende onderwijsvorm voor de scholen in Gendringen is te vinden die het beste uit beide huidige schoolorganisaties samenvoegt. Ik krijg de indruk dat in gesprekken tussen beide organisaties dat thema nog niet bij de kop gepakt is. Men is volgens mij met andere zaken bezig."

Onderwijsvorm.
"Los van de levensbeschouwelijke identiteit die beide scholen vanuit het verleden hebben is er vooral verschil in de onderwijsvorm waar we voor staan", aldus Putman van Accent. "Ouders moeten de gelegenheid krijgen om te kiezen voor een schoolvorm die het best bij henzelf en hun kinderen past. De Hoeksteen is een relatief kleine school met ongeveer 100 leerlingen," Albert Sluiter van Essentius vertelt: "De Christoffelschool heeft 264 leerlingen en dat aantal zal de komende jaren, net als op de Hoeksteen, verder afnemen. Dit biedt ene kans om te komen tot één school met een toekomstgericht concept."
Onderzoek op de websites van beide scholen en schoolorganisaties geeft het beeld dat beide scholen soortgelijke onderwijsvormen volgen. Beide zetten in op het 'uniek-zijn' van kinderen die recht hebben op onderwijs dat past bij hun niveau en persoonlijke identiteit. Weliswaar gebruiken beide organisaties hier verschillende omschrijvingen voor en zijn er specifieke 'pluspunten', maar de verschillen zijn niet groot.
Identiteit
Beide bestuurders geven aan dat de verzuiling van vroeger in de huidige tijd minder een issue is bij ouders. "Ouders kiezen voor de onderwijsvorm en de geloofsovertuiging is daarbij niet altijd meer leidend", meent Sluiter. "En als katholiek en protestant zijn de verschillen natuurlijk ook niet onoverkomelijk binnen een school. Volgens mij gebruiken we allebei zelfs dezelfde levensbeschouwelijke lesmethode."
Als dat onderwerp niet meer echt een reden is voor een mogelijke samenwerking dan rijst de vraag wat beide partijen dan op dit moment nog uit elkaar houdt. Uit gesprekken met beide bestuurders komt een gevoel van 'houden wat je hebt' naar boven. Dat is deels begrijpelijk, maar in het kader van het feit dat beide organisaties aangeven "dat er toekomstgericht wel iets gebeuren moet in Gendringen en het liefst op redelijk korte termijn" bevestigt de mening van de wethouder dat het hoog tijd wordt voor gesprekken om te zoeken naar één passend onderwijssysteem voor Gendringen. "Uiteindelijk zouden we allemaal graag één kindcentrum zien in Gendringen waar kinderen van nul tot twaalf jaar onderwijs krijgen een voor- en naschoolse opvang wordt aangeboden", spreken beide directeuren uit. Het verschil in de invulling zorgt ervoor dat de toenadering maar moeizaam verloopt.
"Haast is wel een beetje geboden", aldus wethouder van der Wardt. "Eventuele nieuwbouw moet door de gemeenteraad worden goedgekeurd. Het is mijn taak om de raad een helder en goed doordacht voorstel aan te bieden, want zij gaan dezelfde vragen stellen die jij nu stelt. Als ik dan, om in stijl te blijven, mijn huiswerk goed heb gemaakt dan kan het proces vlot blijven verlopen. Maar nogmaals, ik zou zo graag zien dat beide organisaties op alle niveaus met elkaar in gesprek gaan naar wat hen samenbindt in plaats van gesprekken te voeren over andere zaken", meent van der Wardt. Als voorbeeld van een proces dat goed verlopen is noemt hij de Oersprong. Daar zijn twee katholieke scholen, vanuit verschillende onderwijsvormen samen op zoek gegaan naar een onderwijssysteem dat recht doet aan de wens en behoeften van ouders en kinderen in deze tijd en de komende jaren." Stenen volgen op de inhoud", aldus van der Wardt. "We kunnen wel een blokkendoos met lokalen neerzetten in Gendringen, maar als blijkt dat dat niet past bij de manier waarop het onderwijs inhoudelijk vorm wordt gegeven zijn we verkeerd bezig."
Beide schoolorganisaties hebben nieuwe voorstellen bij de wethouder ingediend over mogelijke nieuwbouw of (ver)nieuwbouw. Beide partijen zien één locatie wel degelijk als goede optie, maar het aantal voordeuren van die locatie is daarbij nog wel een groot discussie punt. Misschien is het zaak dat 'praten over inhoud en onderwijsvorm' in de agenda's van beide organisaties komt te staan. Dan kan er op korte termijn ook een overhoring plaats vinden die de gemeente dan met een dikke voldoende kan beoordelen.
Het belang van de komst van een kindcentrum voor Gendringen is wel duidelijk. Dat het tijd wordt om redelijk korte termijn knopen door te hakken is wenselijk, want ook hiermee wordt de leefbaarheid van Gendringen vergroot.


KADER 1
Missie van de Christoffelschool: (bron: website van de Christoffelschool)
Samen het beste uit jezelf halen. Wij bieden eigentijds en krachtig onderwijs aan kinderen van 4 tot 12 jaar om ze voor te bereiden op de dynamiek van de maatschappij. Wij creëren een veilige, rijke en warme omgeving waarin ieder kind zich kan ontplooien op weg naar een kansrijke en gelukkige toekomst.

KADER 2
Missie van De Hoeksteen: (bron: website van De Hoeksteen)
Ieder kind is waardevol en heeft een rol in de maatschappij van de toekomst. Alle kinderen
op onze school krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen en te worden wie ze zijn. De
Hoeksteen zorgt voor richting en een rijke en veilige leeromgeving.

De Hoeksteen is met circa honderd leerlingen de kleinere. Foto: Walter Hobelman

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant