'Belevenistafel houdt mensen actiever en gezonder'. Foto: Walter Hobelman
'Belevenistafel houdt mensen actiever en gezonder'. Foto: Walter Hobelman

Zorgtechnologie bevordert werkplezier in de zorg

Algemeen

TERBORG - "Zorgtechnologie is geen bedreiging voor jullie beroep. Een tillift is ook zorgtechnologie en iedereen werkt daar al jaren mee." Jerry Fortuin, ambassadeur van 'Leefplezier' geeft met dit voorbeeld aan dat zorgverleners zich niet ongerust hoeven te maken over het voortbestaan van hun baan. Fortuin deed deze uitspraak tijdens de 'innovatiemarkt zorgtechnologie' die door de zorgorganisaties Careaz en Azora was opgezet in Antonia in Terborg.

Door Walter Hobelman

"Het doel van de innovatiemarkt is, om te laten zien dat zorgtechnologie kan bijdragen aan het leefplezier voor cliënten en werkplezier voor medewerkers. De rol van de zorgverlener is daarbij heel cruciaal. Zorgtechnologie gaat de zorgverlener niet vervangen, maar juist cliënten en medewerkers ondersteunen. Zorgtechnologie is daarom geen bedreiging maar biedt mogelijkheden", zo is in de uitnodiging te lezen die naar alle medewerkers van beide organisaties is verzonden.
"Zorg blijft mensenwerk", vindt Fortuin. In zijn presentatie laat hij zien hoe snel de ontwikkelingen gaan op het gebied van technologie. "Nieuwe technologieën maken het leven zoveel makkelijker en fijner. Het is gewoon jammer om daar dan geen gebruik van te maken voor mensen die minder vitaal en mobiel zijn geworden door ziekte of ouderdom."
Als ambassadeur van 'Leefplezier' zet Fortuin zich in om met veel passie en plezier zorgorganisaties te helpen in het kiezen en toepassen van nieuwe technologie. Zijn drive is daarbij in al die jaren geweest om medewerkers en cliënten te ondersteunen. Nieuwe technologie moet medewerkers meer werkplezier geven en bijdragen aan het leefplezier van cliënten. "De ervaring van de eindgebruiker is het vertrekpunt voor de inzet van technologie. Alleen op die manier doet technologie wat het moet doen. Het moet bijdragen aan meer leefplezier, meer werkplezier, meer leerplezier, minder kosten en betere resultaten", aldus Fortuin.

De bezoekers van de innovatiemarkt hadden alle gelegenheid om kennis te maken met twintig leveranciers van producten en diensten die vallen onder 'zorgtechnologie'. De beleef-tv, Zora de robot die ouderen uitdaagt om te bewegen, en Paro het zeehondje, dat met zijn witte vacht, zijn grote ogen en zijn levensechte gedrag, zorgt voor bijzondere momenten tijdens het gebruik en interactie en communicatie stimuleert, waren daarbij erg populair bij de bezoekers. Het aanbod in zorgtechnologie is groot. Zo zijn er trackingssystemen waarmee ouderen te volgen zijn als ze hun dagelijkse rondje maken of naar de bakker gaan. "Je kan het een inbreuk vinden op hun privacy, maar ik denk dat je er anders naar moet kijken. Het is belangrijk om als zorgverlener, gebruiker, familie en andere betrokkenen vooraf goed te bespreken wat het doel is om dergelijke middelen in te zetten", legt Fortuin desgevraagd uit. "Daar komt bij dat zorgverleners altijd gebonden zijn aan hun geheimhoudingsplicht. Maar los daarvan, het blijft een kwestie van goede afspraken maken."
De zorgverleners zijn overwegend niet echt bang, dat de technologie een bedreiging is voor hun eigen werk. Het voorbeeld van de tillift is bijvoorbeeld erg herkenbaar. "Ook dat is ooit een innovatie geweest en ik zou niet meer zonder willen werken", vertelt één van de bezoekers. "En van sommige dingen die ik hier zie, zie ik ook meer voordelen dan bedreigingen. Ik vraag me alleen wel af of onze cliënten er al wel aan toe zijn, het is soms allemaal wel erg 'technisch en computerachtig' en ik vraag me af of cliënten dat nog kunnen leren."
Als ik Fortuin deze vraag voorleg is zijn antwoord helder. "Zorgverleners gaan over de vraag of het toepassen van nieuwe technologieën zinvol is bij een specifieke cliënt. Zij gaan, samen met cliënt en familie, over de meerwaarde die een product of dienst kan bieden. Als men in gezamenlijkheid een goed antwoord kan vinden op de 'waaromvraag', gekoppeld aan de zorgbehoefte van de cliënt, dan denk ik dat er veel bereikt kan worden."
Alle bezoekers van de innovatiemarkt werden uitgedaagd om zelf met ideeën te komen waarmee binnen de beide organisaties zorgtechnologie op korte termijn toegevoegd kan worden. De ideeën worden bekeken en het beste en tevens meest haalbare idee wordt mogelijk in praktijk gebracht.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant