Directeur Charles Droste hoopt dat met de programmering van het jubileumjaar nog meer bezoekers naar Amphion komen. Foto: Amphion. Foto: Josée Gruwel
Directeur Charles Droste hoopt dat met de programmering van het jubileumjaar nog meer bezoekers naar Amphion komen. Foto: Amphion. Foto: Josée Gruwel

Amphion 50 jaar gastvrijheid en verbondenheid

Algemeen

DOETINCHEM – Wie nu de programmering van Amphion bekijkt, kan zich niet voorstellen dat er vijftig jaar geleden in het destijds gloednieuwe Amphion op de Veentjes één voorstelling per week werd gegeven. Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom Amphion nu zo floreert en voor de derde keer uitgeroepen werd tot Theater van het Jaar. De kracht ligt in de hartverwarmende gastvrijheid en het opbouwen van langdurige relaties. Directeur Charles Droste vertelt erover.

Door Josée Gruwel

Onlangs keek hij nog naar een filmpje van de officiële opening van Amphion, op 12 oktober 1968, door het Gelders Orkest. "Boeren, burgers en buitenlui waren erbij. Daar hoor je een van hen zijdelings een beetje deftig zeggen dat je vroeger naar Arnhem moest voor het Gelders Orkest en dat nu niet meer hoeft." Droste glimlacht erbij. Hij vindt die opmerking mooi. "Karakteristiek voor toen."
Rien Boogaard, die ook nog de helft van de tijd op het gemeentehuis werkte als hoofd cultuur, zwaaide destijds de scepter, bijgestaan door een klein team, een minimale bezetting. "Zij hielden van Amphion, werkten hard, wisten van de hoed en de rand, waren klantvriendelijk en legden hiermee een stevige basis."
Rond 1990 werd de kleine zaal geopend. "Met aan drie zijden tribunes, voor Nederland uniek. Deze zaal heeft zeker bijgedragen aan de groei van Amphion, want er konden nieuwe genres aangeboden worden en daardoor kwamen er meer, vaak ook avontuurlijk ingestelde, bezoekers. Die werden ambassadeurs van jonge, beginnende artiesten waarmee wij in een vroeg stadium een relatie konden opbouwen. Eenmaal groot geworden kwamen ze graag bij ons in de grote zaal terug."

Twaalf jaar geleden, in de tijd dat Henk Raben directeur was, kwam Droste naar Amphion als adjunct-directeur. "Amphion zat toen aan de grenzen van haar groei. Het team haalde er het maximale uit, maar liep tegen veel beperkingen aan. Terwijl half Nederland al een computergestuurde trekkenwand had, werd die bij ons nog met de hand bediend. Het Gelders orkest konden we niet uitnodigen, omdat het toneel te klein was en dansers van Introdans moesten om dezelfde reden zorgen dat ze op tijd afremden om niet achter de coulissen tegen de verwarming te belanden. We konden eigenlijk geen grote en inhoudelijke producties meer uitnodigen. Ook het publieksgedeelte was uit de tijd. Kortom, om in wielertermen te spreken: terwijl we in 1968 in de kop van het peloton reden, moesten we twintig jaar later oppassen dat we niet in de bezemwagen belandden."
In 2010, na de opening van het nieuwe Amphion aan de Hofstraat, werd Droste directeur. "Vanaf die tijd hebben we een gebouw dat state-of-the-art is, naar de wensen en eisen van nu. Met een bezettingsgraad van 78 procent horen we tot de top van Nederland. Artiesten komen hier graag: het publiek is fijn, de techniek goed geoutilleerd, de dienstverlening wordt als bovengemiddeld ervaren. Kortom: alles klopt. Maar zonder de samenwerking en de financiële steun van de gemeente Doetinchem zouden we niet kunnen bestaan."

Feestjaar
Mede omdat het eigen spaargeld van 600.000 euro opging aan de gevelproblematiek, heeft Amphion – bij wijze van spreken nog geen geld om slingers op te hangen – voor feestactiviteiten 15.000 euro gekregen van de gemeente Doetinchem en regiogemeenten. Ook sponsors droegen bij.
"De activiteiten bij het Open Huis op zaterdag 15 en zondag 16 september zijn publieksvriendelijk en gratis of voor een klein prijsje. Op zaterdag zijn er vanaf 12.00 uur gratis rondleidingen, workshops, miniconcerten en dansdemonstraties. 's Avonds kan men voor 5 euro naar het filmspektakel 'The Greatest Showman'. Op zondagmorgen is er poppenkast door Jan Klaassen (gratis) en op zondagmiddag is er een programma voor ouderen (5 euro). Het jaar door zijn er speciale jubileumvoorstellingen. Zo kun je naar 'Wien bleibt Wien' en 'Slagerij van Kampen' al voor 14,50 euro."
Droste hoopt met de feestelijkheden zoveel mogelijk mensen in huis te krijgen. "Per jaar hebben we zo'n 200.000 bezoekers. Hierbij nodig ik nu ook iedereen van harte uit die nog nooit bij ons is geweest. Stap gewoon binnen."
Zijn toekomstvisie: "Nog meer dan we dat al zijn willen we het podium van de stad worden, het bruisende culturele hart van de Achterhoek. We willen ons nog dieper wortelen in de samenleving en nog meer de verbinding aangaan. Dat is ook de grondslag voor de samenwerking met De Gruitpoort en Muziekschool Oost-Gelderland."

Amphion en stenen
De naam Amphion komt uit de Griekse mythologie. Het is de naam van een zoon van oppergod Zeus. Met zijn tweelingbroer Zethus groeide Amphion op. Toen hij een viersnarige lier kreeg, maakte hij er een zevensnarige van en werd daarom de uitvoerder van de muziektoon genoemd. Toen ze oud genoeg waren trokken de twee broers naar Thebe en versterkten de stad met een muur.
Het verhaal gaat dat wanneer Amphion op zijn lier speelde stenen zich begaven naar de gewenste plaats en zich aaneensloten om de muur te vormen.
Het is voor de schouwburg een verhaal om jaloers op te worden. Droste: "Ik hoop dat nog in het jubileumjaar bij ons gebouw stenen zullen wijken, want ze moeten eraf, en dat we het gebouw toekomstbestendig kunnen maken."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant