Tweedejaars van het Isala tijdens het slotlied van hun voorstelling op de Schuylenburg. Foto: Josée Gruwel
Tweedejaars van het Isala tijdens het slotlied van hun voorstelling op de Schuylenburg. Foto: Josée Gruwel

'Que sera sera, wat was die tijd mooi zo mooi'

Algemeen

Leerlingen maakten en zongen liedjes over en voor naobers

Door Josée Gruwel

SILVOLDE – In het Grand Café van verpleeghuis de Schuylenburg vond donderdagmiddag een primeur plaats: leerlingen van het Almende College locatie Isala, de school die pal aan het verpleeghuis ligt, brachten een voorstelling met bestaande liedjes waarop ze zelf teksten hadden gemaakt naar aanleiding van gesprekken over vroeger met ouderen uit de Schuylenburg. Hoe mooi gezegd en gebracht, concludeerde het echtpaar Winters naderhand. "Wij hadden een boerderij en wat ze over ons zongen klopte allemaal precies."

Eenendertig leerlingen van de tweedejaars Kunst en Cultuurklas deden er mee aan het project Verhalen Plukken, onderdeel van 'Lang Leve Kunst en Naoberschap' van de Gruitpoort in Doetinchem. De leerlingen bereidden zich op school voor middels videomateriaal uit de jaren dertig, veertig en vijftig en maakten kijkvragen, leerden interviewtechnieken en schreven oefenverhaaltjes.
Uiteindelijk interviewden ze vijftien ouderen uit de Schuylenburg die zich hiervoor opgegeven hadden.
"Het waren mannen, vrouwen en een echtpaar van variabele leeftijd, die samen met de leerlingen in een lesuur van tachtig minuten tijdens het interview een soort speeddate gevoel kregen", vertelde docent Ingeborg van Dijk, sectievoorzitter van Kunst en Cultuur op het Isala. "Uit de verhalen haalde elk groepje daarna een thema om er een liedjestekst op een bestaande melodie op te schrijven."

Leerling Nick: "Ik ben er wel achter gekomen dat ze het vroeger zwaarder hadden, zeker in de oorlog. Soldaten in huis en ouders die dan in het kippenhok woonden, daar had ik nog nooit van gehoord." Tijdens het interview kreeg hij lamme handen van het schrijven en daarna de tekst voor een liedje schrijven vond hij heel intensief. Het leverde behalve kennis ook nog iets anders op: "Ik kan niet goed zingen, maar ben door het oefenen wel zelfverzekerder geworden."
Leerlingen Mieke, Mickey en Janneke vonden de ervaring van het interview mooi. "Maar het je later kunnen verplaatsen en een liedjestekst maken was lastig, evenals het afstemmen met de groep. Samen iets goeds maken, daar hebben we wel van geleerd."

Een van de bewoners, Gerard Man, herinnerde zich na afloop het interview nog goed. "Als ik eenmaal over de koopvaardij ga praten, dan blijf ik doorgaan. Ik heb van het interview genoten. De leerlingen deden het erg goed. Ik geloof dat zij ook genoten hebben."

Fan van Verhalen Plukken
Voor een behoorlijk volle zaal brachten de groepjes leerlingen hun negen liedjes, met toepasselijke teksten op onder andere 'Que sera', 'Mag ik dan bij jou', 'Let's Dance', 'Someone Like You'en 'Mama Mia'. Steeds werd er gezegd voor wie het lied was en naderhand werd de tekst met bloemen overhandigd. Tot slot werd 'Aan de Amsterdamse grachten' met het publiek gezongen.
"Een fantastisch initiatief," vertelde bewoonster mevrouw Pelgrim. "Hoe vrij die kinderen zich voelen voor zoveel mensen. Heel knap."

Mieke, Mickey en Janneke waren het samen eens: "Het doet ons heel veel dat we ouderen een mooie dag konden geven."
Het was de vijfde keer dat het Isala meedeed met een project in samenwerking met de Gruitpoort op de Schuylenburg.
Machteld van der Meij, coördinator van 'Lang Leve Kunst en Naoberschap' op de Gruitpoort: "Ik ben een fan van projecten met jongeren en ouderen. Voor de jongeren is een project als verhalen plukken zo indrukwekkend. Op deze manier kunnen ze collectief snel kennis vergaren."

Dit jaar deden ook het Mezzo, het Ulenhof en het Rietveld College in Doetinchem mee aan het project. Volgend jaar wordt uitgebreid met het Graafschap College en drie basisscholen in de Oude IJsselstreek.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant