De Achterhoekse Brekr, een elektrische brommer, verbindt heden met verleden. Foto: Henk van Raaij
De Achterhoekse Brekr, een elektrische brommer, verbindt heden met verleden. Foto: Henk van Raaij Foto: Henk van Raaij

Lancering nieuwe elektrische brommer: Brekr B4000

Algemeen

ULFT - Nederland is een nieuw elektrisch brommermerk rijker. Donderdag is het eerste model van het nieuwe merk Brekr gelanceerd in Innovatiecentrum Civon in Ulft. Het eerste model, de Brekr B4000, zorgt voor een nieuw beeld op de weg. Een elektrische brommer, die design, elektrische techniek en historie verbindt, is nieuw. De knipoog naar de rijke motorcrosshistorie uit de Achterhoek maakt hem af.

Het design van de Brekr is anders. Brommers en scooters zijn al elektrisch, maar zien er nog steeds hetzelfde uit. Technical director Jasper Hagedoorn: "Eigenlijk heel vreemd want je hebt geen benzinetank meer nodig. Daarbij wil je de accu's zo laag mogelijk plaatsen om lekker te rijden." Dat resulteerde in een nieuw en oorspronkelijk ontwerp. Verantwoordelijk voor het design is Ivo Roos. Een gelauwerde ontwerper die bij fietsenfabrikant Accell en daar de Nederlandse e-bike van het jaar 2018 en 2019 tekende. Dat wat motoren en brommers mooi maakt heeft in sterke mate het ontwerp van de Brekr B4000 bepaald. Maar even belangrijk zijn de mogelijkheden en logica nu de brommer niet rijdt op benzine maar elektriciteit. Het ontwerp is nieuw maar ook herkenbaar.

Geluid
De rust en stilte van elektromotoren kent ook een schaduwkant. Medeweggebruikers horen je niet altijd aankomen. Claxonneren helpt maar leidt ook tot irritatie, net als dan maar voorbij rijden waardoor fietsers schrikken. Commercial Director Niels Willems: "De Brekr maakt een 'electrified sound' waardoor medeweggebruikers je wel horen en dus ook zien. Het geluid wordt kunstmatig opgewekt en houdt rekening met de snelheid en stand van de gashendel."

Het frame en de wielen van de Brekr zijn vervaardigd uit aluminium. In de afwerking zijn duurzame kunststoffen gebruikt waardoor het totaal gewicht met accu 72 kilogram bedraagt. De Brekr heeft in de box onder het zadel ruimte voor twee uitneembare accu's. Die kun je zowel via de brommer opladen als uitnemen en in huis opladen. Een accu heeft een grote capaciteit van 1,9 kWh waardoor men, in combinatie met het lage gewicht, onder gunstige omstandigheden eenvoudig 80 km ver rijdt. Bij alledaags gebruik is 50 km realistisch. 100 kilometer rijden kost circa 90 cent aan stroomkosten.

Brekr is een nieuw Nederlands merk gevestigd in de Achterhoek, een gebied met veel motorliefhebbers en een rijke motorcrosshistorie. De naam Brekr is afgeleid van het Achterhoekse 'brekken'. Een brekker houdt van een feestje, muziek, mag graag wat lol maken en rijdt of sleutelt met passie aan motoren. Brekr is gevestigd in de voormalige gevangenis 'De Kruisberg' in Doetinchem.

Brekr brengt als eerste de krachtige B4000 op de markt, die in de lente van 2020 wordt uitgeleverd aan de eerste klanten. De prijs is 4.199 euro inclusief een sterke 1,9 kWh batterij. Brekr biedt de B4000 bij introductie aan voor 3.899 euro. De Brekr B4000 is bij aanvang leverbaar in Nederland, België en Duitsland. Naar verwachting worden daar meer landen aan toegevoegd. De Brekr B4000 is uitsluitend online te bestellen via www.brekr.com. Elektrische brommers zijn onderhoudsarm, service wordt door de servicepartners van Brekr op locatie uitgevoerd.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant