Componist Geert Veneklaas. Foto: Judith Lensink.

 Componist Geert Veneklaas. Foto: Judith Lensink.

‘Stap voor stap werk ik naar album toe’

Muziek

Geert Veneklaas’ composities nu op Spotify 

DOETINCHEM - Componist Geert Veneklaas wil zich als kersverse Doetinchemmer graag voorstellen. De componist van neoklassieke pianomuziek werkt in zijn nieuwe woonplaats aan twintig eigen composities en wil er een album van maken. Hij is nu bezig om de werken eerst één voor één op Spotify te zetten. 

Door Josée Gruwel 

Geert Veneklaas (1967) werd geboren in Vriezenveen en groeide op in Zetten. Thuis klonk er vaak muziek, want de vier kinderen kregen pianoles. “Pianoles hoorde erbij, vond onze moeder, die van zingen hield.” Geert kreeg vanaf zijn zesde les van de meester van de lagere school. “Dat ging met pieken en dalen. Ik vond het niet altijd leuk, wilde in de pubertijd stoppen, maar mijn moeder was de drijvende kracht die ervoor zorgde dat ik toch steeds doorging.” Eenmaal uitgeleerd bij de pianoleraar wist Geert dat hij beter dan gemiddeld kon spelen.
Na de middelbare school wilde hij naar het conservatorium en kreeg les van een docente die hem voorbereidde op het toelatingsexamen. Zijn droom was om pianist te worden, maar volgens haar had hij daar niet genoeg talent voor.
Dus koos hij op het Stedelijk Conservatorium in Arnhem voor de studie muziekdocent. “De studie schoolde me verder, ik studeerde af, maar lesgeven wilde ik niet.” Wat hem trok was popmuziek.  
Bij de band Moonflower werd Veneklaas eind tachtiger jaren toetsenist. In de zomer van 1994 stond de band met het nummer ‘Angel’ wekenlang in de hitlijst. Het werd die zomer een van de meest gedraaide nummers op Radio 3. Moonflower speelde op grote podia als Paradiso en was te horen en te zien op landelijke en soms Europese radio- en tv stations. Maar na ‘Angel’ lukte het niet meer om dat succes met nieuwe nummers te evenaren.
In 1996 stopte Veneklaas met de band. Hij kon de kost er niet echt mee verdienen en vond een fulltime baan buiten de muziekwereld. Maar sinds die tijd bleef hij muziek maken, op de computer op zijn zolderkamer. Hij arrangeerde popmuziek en componeerde voor video’s en films die op filmfestivals in Japan, Polen en Zwitserland werden vertoond.
Hij richtte een bedrijfje op, ‘Muziek voor Media’, en maakte muziek in opdracht. “Maar dat was uiteindelijk niet wat ik zocht.”

Een nieuwe liefde
Met de komst van een nieuwe geliefde, zijn huidige partner, werden zijn ogen voor de aanschaf van een piano geopend. “’Waar is de piano?’ vroeg ze toen ze de eerste keer in mijn huis kwam. Er stond allerlei apparatuur, zoals synthesizers en keyboards, maar geen piano.”
Vier jaar geleden, bij verhuizing binnen Oosterbeek, kocht Veneklaas een piano. “Ik pakte de boeken van vroeger erbij en realiseerde me weer dat à-vue spel niet meevalt. Mede daarom improviseerde ik veel en ontdekte een wereld die bij mij past en waar ik blij van word: componeren.” Zonder een vooropgezet plan ontstonden er al spelend zinnen die hij opnam en waar hij op voortborduurde. “Dat proces lijkt op boetseren.”
Toen hij zijn eerste werk, ‘Reinvention’, zo’n drie jaar geleden voor zijn vriendin speelde, moest ze huilen. “Het raakte, was een trigger. Verdorie, ik kan dit gewoon, dacht ik.” Met de komst van de piano viel het kwartje voor Veneklaas. “Ik moest me inkaderen, het gaat om ‘ik en de piano’.”

Passie en ambitie
Sindsdien componeerde hij het ene na het andere werk en liet het in huiselijke kring horen. “Luistermuziek die de ruimte vult.” Twee jaar geleden was er een onderbreking toen hij vier vingers brak bij een val. “Daarna voel ik bij het componeren dezelfde passie en ambitie als in de glorietijd van de band.”
Geleidelijk zet hij zijn composities nu onder zijn eigen naam op Spotify. Het hele proces van componeren, spelen, opnemen, geluidbewerking en online uitbrengen voert hij zelf uit. “Ik heb alleen luisteraars nodig.” Veneklaas heeft in zijn werk alle vertrouwen, ook in het genre. “Dat bewijzen componisten als Ludovico Einaudi, Max Richter en geboren Doetinchemmer Joep Beving.”
Bij Veneklaas ‘werk klinkt de piano. “Die is mijn grote liefde als het om muziekinstrumenten gaat. Maar ik sluit niet uit dat ik het palet in de toekomst nog wat zal uitbreiden.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant