Afbeelding

Thema’s en de jeugd in een crossmediale Gelderse Post

Algemeen

OUDE IJSSELSTREEK - De open redacties van afgelopen maand zijn mooie momenten om een wederzijds een beeld van elkaar te krijgen. Zoals u in de verslagen over Varsseveld en Gendringen kunt lezen is het wat ons betreft voor herhaling vatbaar en breiden we de komende tijd de ontmoetingsplekken verder uit met bijvoorbeeld een voetbalkantine of een markt bij mooi weer. Als aanvulling op de verslagen, licht ik graag nog wat toe over de vernieuwde Gelderse Post.

Door Meindert Bussink
Redactiecoördinator Gelderse Post

Thema pagina’s
Wellicht is het u in de afgelopen maanden al opgevallen. Steeds vaker bundel ik berichten in de papieren krant op themapagina’s zoals Cultuur, Sport of Maatschappij. Hiermee hoop ik enerzijds meer rust en duidelijkheid in de krant te creëren en anderzijds een crossmediale link te leggen met de website. Daar kunt u namelijk het nieuws van weken of maanden daarvoor teruglezen op bijvoorbeeld gelderepost.nl/muziek of //zorg of /onderwijs of /natuur

Crossmediaal publiceren
Niet altijd past alles in de krant en dan verwijs ik graag naar het online artikel. Het liefst neem ik alle berichtgeving volledig mee in de papieren krant, maar aangezien iedereen - de carnavalsvereniging, de kerk, het koor, de sportvereniging of andere organisaties met activiteiten of mededelingen - ook zijn of haar berichten graag gepubliceerd ziet, is selectie of inkorten soms een manier om toch iedereen te kunnen vermelden. Daarnaast geeft de website ook de mogelijkheid om te linken naar vergelijkbare artikelen en meerdere foto’s of video’s bij het bericht te plaatsen.

Jeugd
Een ander punt van aandacht is meer nieuws voor en door de jeugd. Het is een landelijke trend dat jongeren steeds minder nieuws tot zich nemen van traditionele nieuwsmerken, waarbij ook de journalistieke codes in acht worden genomen. Om hier een klein en lokaal tegenwicht in te kunnen bieden, hoop ik met de nieuwe wekelijkse Kinderredactie en de Jongerenredactie de jeugd meer te betrekken bij en interesseren in het lokale nieuws.

Adverteren
Vanwege die beperkte ruimte in onze papieren krant(en), licht ik ook graag nog iets toe over adverteren. Waar andere lokale media zich vaak beroepen op subsidies, is ons verdienmodel volledig gebaseerd op advertenties. Dit betekent dat ik bij berichten die wervend zijn en men hoopt klanten, nieuwe leden of betalend publiek te trekken, mijn collega’s van verkoop zal vragen mee te kijken voor een mogelijke advertentie. Het schrijven van verhalen en het samenstellen, opmaken, drukken en verspreiden van de krant is namelijk niet gratis. Op deze manier kunnen we toch samen het lokale nieuws voor u gratis in de brievenbus blijven bezorgen. Mooi om hierbij te kunnen vermelden is het feit dat het bereik van de Gelderse Post met 69% ver boven het landelijk gemiddelde van 46,1% uitsteekt. Net als alle andere titels van onze uitgeverij Achterhoek Nieuws, met maar liefst vier titels staan we zelfs in de top tien (zie afbeelding).

Bezorgklacht.nl 
Uitgeverij Achterhoek Nieuws maakt de Gelderse Post, maar verspreidt hem niet. We helpen de verspreidorganisatie echter graag met het in kaart brengen van blinde vlekken. Mocht de krant een keer niet zijn bezorgd, geef dit dan door via bezorgklacht.nl. Een week later ontvangt u dan een mail waarin u kunt aangegeven of u de krant dan wel heeft ontvangen. Zo niet, dan blijft de verspreider een mailtje ontvangen tot het hopelijk is opgelost.

Afgiftepunten.nl
Daarnaast wil ik het aantal plekken verhogen waar de Gelderse Post gratis afgehaald kan worden. Op dit moment staan er slechts drie plekken op afgiftepunten.nl, maar binnenkort verschijnen er veel meer in de hele Oude IJsselstreek.

Nieuwsbrief
Tot slot wijs ik u graag op de wekelijkse nieuwsbrief van de Gelderse Post waarin iedere maandag de papieren krant al volledig digitaal te lezen is. Heeft u vragen of wilt u reageren? Dat kan altijd via redactie@geldersepost.nl

Afbeelding

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant