Afbeelding
Foto: PR

Kick-off platform Achterhoek Food

Economie

Op weg naar een Achterhoek Food Manifest in 2024

ULFT - Op 6 november kwamen vertegenwoordigers van diverse organisaties die een ‘link’ hebben met voeding op uitnodiging van Achterhoek Food bijeen in de Dru Fabriek in Ulft. De Achterhoek kan volgens Achterhoek Food met de juiste aanpak de meest vitale en gezonde regio van Nederland worden. Hoe? “Door samen te werken en door bestaande initiatieven op het gebied van voedsel aan elkaar te bundelen en te versterken”, zegt voorzitter Jan Markink, oud-gedeputeerde Provincie Gelderland. Tijdens de inspirerende bijeenkomst werden onder aanvoering van Frans Miggelbrink voorbeelden van geslaagde samenwerkingen gepresenteerd.

Voorbeelden van samenwerkingen
Marcella de Vos van Achterhoek Toerisme legt de verbinding tussen food, landschap en toerisme. “Het verhaal achter voedsel uit een mooi landschap moet verteld worden. Daarmee leg je de link naar de vakmensen die het produceren en naar een mooiere natuur en landschap.” Ellen Willems, initiatiefneemster van De Stadsboerin Doetinchem, zorgt voor ontbijt voor kinderen op IKC Noorderlicht. “Diverse duurzame voedselproducenten uit de buurt werken hier aan mee.” Antoine Rossewij, directeur IKC Noorderlicht: “Behalve gezond is het ontbijt ook educatief, de kinderen krijgen nieuwe, gezonde dingen te eten. Ze gaan proeven en leren dat het beregezellig kan zijn om samen te eten.”

Ervaren verbreder 
Achterhoek Food deed ervaring op met het verbinden en verbreden van foodprojecten tijdens de eerste subsidieperiode (2015-2023) van het leefbaarheidsprogramma LEADER Achterhoek. Initiatiefnemers van foodprojecten werden uitgedaagd om samen te werken en om meer maatschappelijke thema’s te verbeteren. Dit pakte zeer goed uit. “Voor de komende LEADER periode gaan we dit versterken met platform Achterhoek Food. De inwoners van de Achterhoek zijn al begonnen met het opzetten van diverse voedselprojecten, en vandaag zijn er nog meer ideeën bijgekomen” weet Jolanda Kemna, LEADER-coördinator.

Eigen website en op weg naar een eigen uitvoeringsagenda
Om een onderscheidende foodregio te worden legt Platform Achterhoek Food verbindingen tussen vertegenwoordigers van diverse organisaties die al actief zijn met maatschappelijke thema’s. Via een eigen website wordt kennis gedeeld over de aanpak en zijn maatschappelijke thema’s concreet verwoord via acht aandachtsgebieden van Achterhoek Food. Dit zijn gezondheid, landschap en natuur, milieu en ecologie, dierenwelzijn, sociale verbondenheid, cultuur en identiteiten, nieuwe regio business en wereldwijde voedselvraagstukken. Annemien Haveman van universiteit Wageningen (WUR) is positief over de aanpak van Achterhoek Food om tot een gezonde leefomgeving en regio te komen. “Voor Wageningen is het een vernieuwende wijze om te werken aan een gezonde leefomgeving in een regio met inwoners die zelf initiatieven nemen.”

Maurits Steverink, trekker van platform Achterhoek Food: “Veel van de vandaag gepresenteerde ideeën maken we concreet voor de uitvoeringsagenda. Veel passen goed bij de subsidieregeling van LEADER Achterhoek. Ik zie daarnaast ook mogelijkheden voor andere vormen van ondersteuning en bij landelijke regelingen.”

Op naar 2024
De volgende bijeenkomst van Achterhoek Food vindt begin 2024 plaats. In deze bijeenkomst worden de verzamelde wensen en ideeën gepresenteerd en wordt de samenwerking bekrachtigd met een ondertekend Achterhoek Food Manifest.

Over Achterhoek Food
Achterhoek Food activeert en versterkt acties in het netwerk van voedselproducenten. Denk daarbij aan coördinatie, het delen van kennis of initiëren van samenwerking en het verbinden van ketenpartijen. Ook verzorgt Achterhoek Food de communicatie, organiseert inspiratiesessies, zoekt samenwerking met andere internationale regio’s en zorgt jaarlijks voor een actuele uitvoeringsagenda met concrete activiteiten. Meer weten? Kijk op www.achterhoekfood.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit Gelderse Post Oude IJsselstreek