"De sfeer van de oude DRU fabriek maakt het een zeer geschikte locatie voor technofeesten." Foto: Roel Kleinpenning

"De sfeer van de oude DRU fabriek maakt het een zeer geschikte locatie voor technofeesten." Foto: Roel Kleinpenning

foto Roel Kleinpenning

Na 16 jaar stopt DJ Roel Salemink met technofeest Magnifique

Muziek

GENDRINGEN - Ooit begonnen in de P8 met een paar vrienden en uitgegroeid tot groot technofeest in de DRU, dat is Magnifique. Ondanks het succes komt er, mede door de persoonlijke situatie van Roel Salemink (42) uit Gendringen, na zestien jaar een einde aan. Een terugblik op hoe zes vrienden techno naar de Achterhoek haalden.

Door Bart Sollman

“Vanaf 2000 gingen we veel naar technofeesten, het grote nadeel was dat die elke keer helemaal in Amsterdam, Rotterdam of Duitsland waren”, zegt Salemink. Toch genoten ze wel steeds van die setting en waren ze keer op keer onder de indruk van die feesten. Salemink: “Totdat er een moment kwam dat wij zoiets hadden van: ‘Dat moeten wij toch ook hier in de Achterhoek kunnen?’” Volgens de dj waren er toen al wel eens hardcore feesten. Techno was echter iets nieuws voor de regio. 

Dus trokken Salemink en zijn vrienden de stoute schoenen aan richtten in 2006 Magnifique op. “Ik wil die andere jongens ook zeker de credits geven die ze verdienen. Dat waren Bram Grob, Bjorn Wissing, Tim van den Berg, Koen Kok en Nick Jansen.”  De heren hadden de P8 zo ver gekregen om mee te werken. “De eerste editie ging het gelijk goed, we maakten zelfs winst. Dit hadden we echt niet verwacht”, aldus Salemink.

Zo goed zelfs dat er bij de tweede editie vier maanden later een grote naam geboekt kon worden. “We hadden toen Bart Skils in de P8 staan. Hij deed en doet nog steeds alle grote festivals aan”, zegt Salemink. Hierdoor kreeg Magnifique ook naam buiten de Achterhoek. Mede doordat mensen vanuit Nijmegen en Arnhem de weg naar Terborg wisten te vinden kwamen er een kleine 600 bezoekers. 

Dit succes hield aan, keer op keer hingen ze er weer met de benen uit als Magnifique de P8 aandeed. “Zo ook toen de Japanse dj Takaaki Ito draaide. Hij draait echt op grote plekken. Zijn tourschema was toen wel grappig: Milaan, Barcelona, Terborg, Londen.” Hoe is het succes te verklaren? “Bij ons was alles gratis, bij grote feesten betaalde je veel geld. Ook de locatie droeg bij aan het succes, de P8 had destijds ook een beetje die underground uitstraling. Een soort Berlijn in Terborg.” 

Even later werd Berlijn, dé hoofdstad van techno, daadwerkelijk naar Terborg gehaald. “We hadden toen een samenwerking met club Tresor, één van de bekendste clubs. De huis-dj’s van Tresor draaiden in de P8, we zijn nog met auto’s naar Berlijn gereden om alle apparatuur op te halen.” 

Succes na succes volgde voor Magnifique. Door de steeds groter wordende lijst met namen die al op het feest draaiden, werd het ook steeds makkelijker om andere grote namen naar de Achterhoek te halen.

Na acht edities was het feest de P8 ontgroeid. “Om verschillende reden konden we helaas niet verder bij de P8. Ze hebben ons altijd echt goed geholpen. Zonder hen zou het nooit zo’n succes zijn geworden.”

Bij de volgende locatie, 22-24 in Doetinchem, werd dat succes echter niet voortgezet. “In Doetinchem kwam het helaas nooit echt lekker van de grond. Het is daar ook maar bij drie edities gebleven”, zegt Salemink. 

Inmiddels veranderde er ook het een en ander in het privéleven van de organisatoren. “We gingen allemaal richting kinderen en trouwen, een aantal vrienden besloot daarom ook te stoppen met Magnifique.” Salemink en Grob gingen samen door.

De P8 was te klein en bij 22-24 kwam het niet van de grond. Magnifique zocht dus een nieuwe locatie. Die werd gevonden in de net geopende DRU Cultuurfabriek. Met de sfeer van de oude fabriek een zeer geschikte locatie voor technofeesten. “Het was in Ulft niet altijd uitverkocht, maar het waren wel stuk voor stuk mooie edities. Er was meer allure en meer geld. We konden de artiesten ineens eigen kleedkamers geven. In de tijd van de P8 stopten we ze in een goedkoop hotel.” 

In de DRU werd het feest echt groot, de beste editie was volgens Salemink die van 2012 met Marco Bailey. “Marco Bailey is altijd mijn voorbeeld geweest. Het was heel vet om hem naar mijn eigen Achterhoekse feest te halen.”

Roel Salemink is ook geen onbekende in het wereldje. Zelf toerde hij als dj de hele wereld rond. Van Australië tot Ibiza. Dit was een groot voordeel bij het boeken van andere artiesten. Door zijn eigen carrière konden er makkelijker grote artiesten naar Ulft gehaald worden.

Toch is het niet altijd alleen maar techno wat de klok slaat. In 2007 is het tijd voor een muzikaal uitstapje. “We wilden het proberen met iets anders dan techno, het organiseren van feestjes lukte namelijk wel.”

Zo haalde de groep vrienden Guus Meeuwis en zijn band naar sporthal de IJsselweide. Om het geheel te kunnen bekostigen richtten ze zelfs een businessclub op. “We hebben de hele avond bier gedronken met Guus Meeuwis, het was echt fantastisch.” Toch was het niet voor herhaling vatbaar. Achteraf gezien was het te spannend qua financiën. Ook moest het voor de vrienden vooral hobby blijven, ze zagen het niet zitten om het zakelijk aan te pakken.

Magnifique bleef dus bij techno. Het organiseren van feesten en de eigen carrière van Salemink gingen hand in hand. Totdat het in 2018 misging. “Ik heb altijd heel veel voor mijn carrière gedaan. Toen ik echt aan de top zat ging het mis. Ik kreeg een burn-out en raakte in een depressie”, vertelt Salemink openhartig.

Na goed ziek te zijn geweest heeft hij alles op een rijtje gezet. ,,Ik besloot toen om te stoppen met draaien. Een hele lastige keuze. Het organiseren kwam, zeker samen met corona, ook een beetje op een dood spoor.” Totdat Magistraal, een technofeest uit oost-Achterhoek, aanklopte. “Wij wilden er eigenlijk mee stoppen en die jongens waren opzoek naar een geschikte locatie. Zij gaan ons jaarlijkse technofeest in de DRU met kerst overnemen.”

Salemink gaat het stokje letterlijk overdragen met kerst. Hij draait de openingsset, de jongens van Magistraal nemen het dan van hem over. “Dit voelt echt een beetje als het echte einde van mijn muzikale carrière.” Salemink weet het zeker: “Muziek maken is nu definitief voorbij. Mijn eerste plaat is binnenkort 15 jaar oud, die gaan we nog opnieuw uitbrengen.” 

Muziek maken en Magnifique organiseren is dan misschien wel verleden tijd, toch is Salemink nog wel actief bij het organiseren van een ander evenement. “Ik kan mijn muzikale ei nog wel kwijt bij de Zwarte Cross, daar ben ik programmeur van het danceprogramma.” Is de verleiding dan niet heel groot om tóch nog eens op het podium te klimmen? “Zeg nooit nooit. Wie weet sta ik in de toekomst nog op het podium op de Zwarte Cross.”

Roel Salemink: "Muziek maken is nu definitief voorbij." Foto: Roel Kleinpenning

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant