Afbeelding

Gratis

Opinie

Gratis

Afgelopen week kreeg ik een vertrouwenwekkende mail van James Mailor, een advocaat uit Zambia. Een ons tot dan onbekende oudoom heeft mij dertien miljoen dollar nagelaten. Oom Henry was rijk geworden met de export van avocado’s en kruiden. Mijn oud tantes kenden geen avocado’ s maar genoten van advocaatjes met slagroom terwijl mijn ooms kruidenbitter dronken, Nooit gehoord dat een van hen verhuisd was en in kruiden deed. Maar ja gratis zoveel geld innen is nooit fout. Gratis is misschien een groot woord, maar na een in ‘verhouding’ kleine financiële bijdrage’ voor te maken kosten, zal het geld worden overgemaakt. Wel moet ik aantonen dat ik Nederlander ben en Beijer als familienaam draag. Ik heb aangegeven dat ik het geld niet nodig heb en de PvdA en Groen Links aangegeven als begunstigden.

Zij geloven net als de SP in het begrip gratis. Zo wil men de vervoersarmoede in Nederland tegengaan door vele honderden miljoenen uit te trekken voor het plan “iedereen stapt in”. Net als bij mijn erfenis zit er een addertje onder het gras bij het begrip ‘iedereen en gratis’. Hier blijken de mensen die wat rijker zijn op te draaien voor dat gratis vervoer. Moet kunnen, want het zit ons bijvoorbeeld erg mee. Zo kregen wij afgelopen weken meerdere mails van de postcode- en vriendenloterij. Bij de een, gratis kans op een vermogen en bij de ander het bericht dat er zelfs een flink bedrag klaar ligt. Volgens de mail hoef ik alleen maar een nummer tussen de 1 en de 26 te kiezen en vervolgens kijken dat die € 50.000 in mijn koffer zit. Er komt zelfs een tekst in beeld dat de € 50.000 nog niet is gevallen. Grote kans dus voor ons om dat bedrag te ontvangen en ook nog eens een maand lang gratis mee te spelen op jacht naar miljoenen euro’s.

Ook hier hoef ik net als bij mijn advocaat uit Zambia alleen mijn naam, bankrekening en leeftijd in te brengen. De organisatie wil er zeker van zijn dat kinderen niet slapend rijk worden. Ik lees dat ik ‘mijn abonnement’ kan wijzigen wanneer ik wil. Hoezo abonnement? Daar vertelde Winston Gerschtanowitz niets over in de TV commercial. Hij roept enthousiast dat we gratis mee mogen doen en kans maken op € 100.000, dan moet het wel kloppen, toch? Van een goede vriend weet ik dat het afmelden lastiger is dan het aanmelden om ‘gratis’ mee te spelen. Het lukte hem na een jaar om van drie extra loten af te komen. Zijn oude lot heeft hij met tegenzin aangehouden. 

Niet gratis, maar om te voorkomen dat alleen zijn buren in de prijzen vallen.

Goed gaon.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant