Bestuurslid Ton Schreur (rechts) is al jarenlang verantwoordelijk voor het contact met de vele vrijwilligers van Huntenpop. Hier in gesprek met collega-bestuurslid John Haverdil. Foto: René Moorman
Bestuurslid Ton Schreur (rechts) is al jarenlang verantwoordelijk voor het contact met de vele vrijwilligers van Huntenpop. Hier in gesprek met collega-bestuurslid John Haverdil. Foto: René Moorman René Moorman

Vrijwilligers met hart voor Huntenpop

Cultuur

ULFT - Zoals de horeca moeite heeft met het vinden van personeel, zo kampen veel evenementen met het vinden van voldoende vrijwilligers. Ook Huntenpop moet meer moeite doen voor het vinden van voldoende mensen, maar lijkt toch de dans aardig te ontspringen. ‘Wij hebben veel vrijwilligers met een Huntenpop-gevoel’, zegt bestuurslid Ton Schreur, verantwoordelijk voor vrijwilligers en horeca.

Door Guido Kobessen 

Huntenpop heeft nog geen gebrek aan vrijwilligers, maar Schreur merkt wel dat het na corona moeilijker is geworden. ‘Mensen willen heel graag zelf een feestje vieren’, ziet hij. Daarom doet het festival graag zaken met verenigingen uit de omgeving die hun clubkas willen spekken. Voor iedere vrijwilliger krijgt een vereniging een vast bedrag per uur, dus hoe meer leden zich in willen zetten, hoe groter de donatie aan de clubkas wordt. De vergoeding per uur is voor iedere vereniging hetzelfde. ‘Daar maken we geen onderscheid in, anders krijg je scheve gezichten’, zegt Schreur.
De vrijwilligers krijgen ook een vrijkaart voor de zaterdag. De vergoeding voor de verenigingen is een aantrekkelijk systeem, zo blijkt. Al sinds jaar en dag zijn allerlei verenigingen uit de regio in touw tijdens het festival. Ook voor komend jaar hebben 17 verenigingen toegezegd zich in te zetten. Ze komen ze uit de wijde omgeving, van Lichtenvoorde tot Herwen, al zijn er meer verenigingen uit de directe omgeving. Een aantal verenigingen komt ieder jaar weer terug, zoals schutterij de Eendracht, Harmonie Ulft en Fanfare KNA.
‘Voor de schutterij zijn dat mooie inkomsten’, zegt Schreur, die zelf 20 jaar lang voorzitter van De Eendracht is geweest. ‘De subsidies voor het verengingsleven worden ook minder, dus moet je het geld op een andere manier binnenkrijgen. Zo hebben we van dit geld een nieuwe standaardvaandel kunnen kopen.’
Schutterij Onze Lieve Vrouwe Gilde uit Varsselder is al sinds het begin van Huntenpop bij het festival betrokken. ‘Die mannen zijn verantwoordelijk voor sfeerbeheer. Dat betekent dat ze samen optrekken met de beveiligers. Die mannen kennen een hoop mensen, dus als ze zien dat er problemen kunnen ontstaan, lossen ze dat vaak al op tijd op. Loopt het toch uit de hand, dan schakelen zij de beveiliging in’, zegt Schreur.
Ook de camping wordt ieder jaar gerund door een vaste groep vrijwilligers, verbonden aan het bedrijf Magic Outdoor Sports.

Horeca als hobby
Zelf raakte Schreur betrokken bij Huntenpop via schutterij De Eendracht. Voor het eerst was dat in 1996, toen hij met een club van de schutterij werd gevraagd voor het opbouwen van de grote tenten en het afzetten van het terrein. Later kwamen daar ook de bardiensten bij. In 2009 werd Schreur de verantwoordelijke man voor de vrijwilligers en de horeca, twee jaar later nam hij officieel zitting in het bestuur en anno nu doet hij dat altijd nog.
‘Ik hou er pas mee op als het niet meer gaat’, zegt hij. Schreur is sinds anderhalf jaar gepensioneerd. Hij werkte in de halfgeleiderindustrie, als engineer bij Besi in de halfgeleiderindustrie, waarvoor hij drie maanden per jaar in China zat. Nu vult hij de dagen met vrijwilligerswerk, onder meer het rijden met de buurtbus en werk voor een ouderenstichting.
Huntenpop slokt de meeste tijd op. Iedere week is hij er wel mee bezig en zeker nu het festival naderbij komt gaat er geen dag voorbij dat hij niet met het festival bezig is. Horeca is altijd hobby geweest. ‘Ik vind het prachtig om te zien dat anderen het goed naar hun zin hebben. Als zo’n evenement zonder problemen verloopt en iedereen heeft een leuke tijd gehad, dan kan ik daar heel tevreden over zijn. Het geeft veel energie om te zien hoe de mensen met elkaar omgaan. Daar doe ik het voor.’

Inzet
De inzet van de meeste vrijwilligers begint een week van tevoren, tijdens de opbouwdag. ‘Dan plaatsen we de hekken en leggen we de vloeren.’ Tijdens het festival worden de mensen ingezet bij de muntverkoop, de toegangscontrole, de lockers, sfeerbeheer, de logistiek (aanvullen van de voorraden) en natuurlijk de bar. Op de zaterdag wordt in twee shiften gewerkt. De eerste is van 13.00 tot 19.00, de tweede van 18.30 tot 1.00 uur. ‘Lange tijd heb ik dat geprobeerd tegen te houden, want dan willen mensen vooral de eerste shift draaien’, zegt Schreur. ‘Maar ik heb nu met de verenigingen afgesproken dat ze evenveel mensen voor de eerste als de tweede shift aanleveren.’
80 procent van de vrijwilligers zijn betrokken via een vereniging, de overige 20 procent zijn vooral mensen uit de buurt die graag willen helpen. ‘Vooral bij het opbouwen komen er nog wel eens wat mensen helpen. Steeds meer jongeren werken in de opbouw. Daarmee kunnen ze een kaartje voor de zaterdag verdienen. Afspraak is dat je kaart krijgt wanneer je twee keer komt helpen.’
Al het werk waar een zeker risico aan kleeft, wordt uitgevoerd door betaalde krachten, zoals het licht en geluid, tentenbouw, het bouwen van de podia en het aanleggen van stroom. Veel vrijwilligers komen trouw ieder jaar weer terug, ziet Schreur. ‘Het Huntenpopgevoel is enorm groot. Samen willen ze er wat van maken. Ondanks dat het ook hard werken is, hebben ze ook heel veel plezier met z’n allen. De betrokkenheid blijkt ook wel wanneer we op zondag de afterparty hebben voor de vrijwilligers. Daar komen meestal ruim 100 man op af voor een gezellig hapje en drankje. Als ze geen binding hadden met het festival, zouden ze dat niet doen.’
Schreur doet er alles aan om dit zo te houden, want er wordt hard aan vrijwilligers getrokken. ‘Tijdens de coronatijd hebben we ondanks dat het festival niet doorging wel een gezellige avond voor alle vrijwilligers gehouden. Daar kwamen 120 mensen op af. Daar plukken we nu weer de vruchten van. Huntenpop leeft.’

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant