Fotograaf Loek van Vliet. Foto: Roel Kleinpenning
Fotograaf Loek van Vliet. Foto: Roel Kleinpenning Roel Kleinpenning

Richting oost voor wortels en Autobahn

Human Interest

TERBORG - Hij woont in Rijswijk, maar kijkt van daaruit graag naar het oosten. In de Achterhoek liggen immers zijn wortels. Het laatste project van fotograaf Loek van Vliet had bovendien de snelweg als onderwerp. En waar vind je die beter en oorspronkelijker dan in Duitsland? De Duitse Autobahn stond aan de wieg van het snelle verplaatsen. Het doel was definitief belangrijker dan de reis. De ervaring van dat snelle reizen heeft Van Vliet in foto’s vastgelegd. Een selectie daaruit is tot en met 21 november te zien bij het GrenzBlickAtelier in Bocholt-Suderwick.

Door Nick Moritz

Van Vliet is geboren in Doetinchem en getogen in Terborg. Na zijn studie aan de kunstacademie in Den Haag, werd Rijswijk het nieuwe thuis voor hem en zijn gezin. “Ik houd mijn wortels graag intact. Al direct bij het begin van de studie voelde ik me thuis in het westen. Maar terug naar het oosten is ook weer thuiskomen. Je ontmoet familie, oude vrienden en bekenden. De galerie in Bocholt kende ik al van vroeger, daar heb ik eerder geëxposeerd. Met de Duitse Autobahn als onderwerp, leek een nieuwe expositie in Duitsland me wel zo passend.”

Vader
Zijn eerste camera kreeg Van Vliet als 3-jarige dreumes. Dat heb je met een fotograaf als vader (Ton van Vliet). “Het is niet per se zo dat ik in mijn vaders voetsporen ben getreden. Wel begon ik direct te fotograferen toen ik dat cameraatje kreeg. En ik ben er nooit meer mee opgehouden. Als fotograaf leef ik van vrije opdrachten in de kunstfotografie. Mijn werk is in grote collecties terug te vinden. Onlangs zijn voor de nieuwe Eerste Kamer twaalf foto’s van mij aangeschaft. Al in de studie koos ik voor mijn werk een thema dat nog steeds centraal staat. Ik ben er door gefascineerd hoe mensen door de eeuwen heen naar het landschap hebben gekeken. Die ervaring probeer ik in beeld te vangen.”
Om te ervaren hoe de mens vroeger naar zijn omgeving keek, maakt de fotograaf grondige analyses. “Het project heet inmiddels ‘Aardse Vensters’ en ik kijk van de Middeleeuwen tot in de moderne tijd. De aandacht voor het landschap wisselt. De renaissance is een mooi voorbeeld. De Italiaanse dichter Petrarca beschrijft hoe hij een berg beklimt om van het uitzicht te kunnen genieten. Dat was nieuw, iedereen vond dat destijds nutteloos. Hij veranderde dus de manier van kijken en de ervaring van de omgeving. Naar dat soort momenten ben ik in de geschiedenis op zoek.”

Compostela
De Autobahn is volgens Van Vliet ook zo’n breekpunt. Op snelweg gaat het om de snelle verplaatsing. Al lukt dat in de drukte niet altijd. “Zelf geniet ik liever van een wandeling in de bossen. Mijn eerste fotoserie in de reeks legde de ervaring van de tocht naar Santiago de Compostella vast. Wil er ergens snel zijn, dan zie ik wel degelijk het voordeel van de snelweg en maak ik er met veel plezier gebruik van. Op de Autobahn zie je niet veel van Duitsland en toch is het mooi om het op deze manier vast te leggen en de ervaring te tonen.”

De galerie is gevestigd aan het Hahnenpatt 2. Op zaterdagen en zondagen geopend van 14.00 tot 17.00 uur. Zondag 21 november geeft Loek van Vliet om 15.00 uur een lezing over zijn werk. Wel vooraf aanmelden op info@loekvanvliet.nl.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant