Raymond Freriks met dochtertje Noa in een Chrysler Impala oldtimer. Foto Reinier Kroesen
Raymond Freriks met dochtertje Noa in een Chrysler Impala oldtimer. Foto Reinier Kroesen

Raymond Freriks gehuldigd als één van lands beste APK-keurders

Algemeen

ULFT – Net als de verplichte APK-autokeuring moet ook de keurmeester zelf elke twee jaar opnieuw 'gekeurd' worden door de landelijke certificeringsorganisatie IBKI. Monteur Raymond Freriks uit Ulft was één van de ruim twaalfduizend personen die in 2017 daarvoor herexamen deed. En, met bijzonder goed gevolg: hij had alle honderd vragen goed. Dat lukte slechts 29 personen het afgelopen jaar in heel Nederland. Daarom mag hij zich nu Excellent Keurmeester noemen, in mei werd hij daarvoor in Nieuwegein gehuldigd.

Door Reinier Kroesen

Bijna iedere garage heeft één of meerdere monteurs in dienst die een APK mogen uitvoeren. Bij Autobedrijf Ditters-Schweckhorst doen dat zowel eigenaars Freek en Leon als Raymond Freriks (33), elk jaar circa 1300/1600 keer. Raymond: "Ik werk hier zestien jaar, al sinds ze samen zijn begonnen. Je begint als Tweede Monteur, dan Eerste Monteur, tegenwoordig heet dat technisch specialist. Ik ben hier als leerling gestart, heb via dit bedrijf al mijn diploma's gehaald. Een Eerste Monteur werkt zelfstandig, mag zelf beslissingen nemen en technische diagnoses stellen. Een Tweede Monteur doet meer onderhoud, banden, remmen, dat soort dingen. Sinds mijn 21ste ben ik al keurmeester. Een hele eer, het zegt wel wat. Bij het eerste basisexamen moet je alles uit je hoofd weten. Als technische man moet je toch maar een heel wetboek lezen en van buiten leren, inclusief allerlei lastige verwijzingen. Echt wel heel moeilijk. Bij de verlening van je certificaat mag je de technische boeken er wel bij houden. Elke keurmeester moet om de twee jaar een examen APK-bevoegdheidsverlenging volgen, georganiseerd door het IKBI ( instituut voor examinering en certificering mobiliteitsbranche). Zo worden technici gestimuleerd nieuwe ontwikkelingen en regelgeving bij te houden. Het herexamen telt zestig theoretisch vragen en veertig praktische. Banden waarvan je het profiel moet keuren, of remschijven bekijken. Of je moet roest aan de carrosserie beoordelen, keur je dat goed of af? Je krijgt ook vragen over taxi's en ambulances, hoe hang je een brancard op? Voor oldtimers zijn er weer mildere eisen. Ook veel vragen over administratieve handelingen. Velen volgen vooraf een opfriscursus, wij niet, al gaan we er vaak even ter voorbereiding samen voor zitten."

"In september ben ik voor het herexamen naar het IKBI-hoofdkantoor in Nieuwegein geweest. In totaal hebben 12188 deelnemers in de loop van 2017 die herkeuring gedaan, slechts 29 personen daarvan hadden alle vragen goed. Pas dit jaar is die groep uitgenodigd om op 16 mei weer naar Nieuwegein te komen. Ieder met honderd procent score werd die avond gehuldigd voor de prestatie. Ik kreeg een oorkonde en werd benoemd tot Excellent Keurmeester, een titel die je alleen krijgt bij een foutloze toets. Wat die APK's betreft: ik doe het liefst oldtimers. Ik koop er zelf ook een op gezette tijden die ik opknap, waar ik een poosje mee rij en vervolgens weer verkoop. Daar wordt je heel deskundig van, …maar niet rijk!"

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant