Froukje Jansen: "Wanneer je zelf de regels in acht neemt, kun je in veel landen goed vakantie hebben." Foto: Roel Kleinpenning
Froukje Jansen: "Wanneer je zelf de regels in acht neemt, kun je in veel landen goed vakantie hebben." Foto: Roel Kleinpenning foto Roel Kleinpenning

Vakantiegangers hoeven in coronatijd niet te wanhopen

XToerisme

TERBORG - Voor iedereen die graag op vakantie gaat, liggen er twee moeilijke jaren achter ons. Coronamaatregelen hebben op alle mogelijke manieren roet in het eten gegooid. Voorlopig lijkt de ellende nog niet voorbij, maar er zijn wel degelijk lichtpuntjes. “De reisbranche weet op een professionele manier met de situatie om te gaan”, vertelt Froukje Jansen. “Met passende advisering en correcte informatie is er voor reizigers nog steeds veel mogelijk.”

Door Nick Moritz

Froukje Jansen is zelfstandig reisadviseur bij TUI at Home. De afgelopen twee jaar zijn ook voor haar niet gemakkelijk geweest, maar ze heeft het plezier in haar werk nooit verloren. “Noem het passie of prettig gestoord, maar ook nu alles zo anders is blijft dit fantastisch werk. Je helpt mensen om hun droomvakantie waar te maken. De verhalen die je van klanten na afloop hoort zijn vaak prachtig. Het is mooi om daaraan bij te hebben gedragen. Je leert ook veel van de mensen die je ontmoet. Iedereen heeft weer andere wensen en vragen en iedereen reageert weer anders op datgene wat je als specialist te bieden hebt.”
“Natuurlijk is het nu uitdagender”, vervolgt Jansen. “Vooral in het eerste coronajaar hebben wij ook moeten leren omgaan met nieuwe problemen. Er was enorm veel werk met omboeken, steeds opnieuw omboeken en na teleurstelling dan toch moeten annuleren. Daar hebben we natuurlijk veel van geleerd en ook de reizigers passen zich aan. Sommige klanten schuiven het reizen even voor zich uit, zijn misschien bang om toch in dat vliegtuig te stappen of zijn bang dat het land van bestemming toch de regels weer veranderd. Daar kunnen we natuurlijk ook geen garanties voor afgeven.”

Regelgeving
Wat de professionele reisadviseur wel kan, is de aan de hand van goede informatie het best mogelijke advies geven. Daar zijn veel mensen zich van bewust en dat levert de branche veel nieuwe klanten op. “Er zijn nogal wat ‘zelfboekers’ die toch met ontoereikende informatie op pad zijn gegaan. Dan sta je met twee formulieren op het vliegveld en blijk je toch een derde document nodig te hebben. Dan ben je de Sjaak en vertrekt het vliegtuig zonder jou. Wij zijn doorlopend bezig met deze materie en weten van de hoed en de rand. Vergis je niet, websites zijn niet altijd up-to-date. Regelgeving verschilt niet alleen per land, maar zelfs per hotel of vliegmaatschappij en dan verandert het ook nog eens meerdere keren per dag.”

Kleurcodes
Froukje Jansen en collega-reisadviseurs zijn dag in dag uit bezig met het uitzoeken van voorwaarden een het nalezen van beperkingen. Daarbij gaat het niet alleen om 2G, 3G of gezondheidsformulieren. Ook in het bos van kleurcodes weten de specialisten de weg. “Over die codes rood, groen of oranje bestaan wel misverstanden. Buitenlandse Zaken (BuZa) geeft al langer waarschuwingen in kleurcode voor landen af bij gevaren als oorlog of politieke onrust. Dat is een reisadvies. Het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) gebruikt eveneens kleurcodes voor gebieden met meer of minder besmettingen. Die zijn in de coronaperiode door de media veelvuldig onder de aandacht gebracht. Mensen vatten dit op als een reisadvies en schieten daardoor in de stress. De ECDC geeft echter geen reisadvies, al kan de reiziger voor zichzelf natuurlijk beslissen rekening te houden met oplopende besmettingen in een land.”
In de praktijk merkt Jansen dat veel reizigers nu al anders omgaan met corona dan vorig jaar. “Er lijkt een zekere gewenning op te treden. Mondkapjes worden meer geaccepteerd bijvoorbeeld. Die zijn in Nederland ook al meer ingeburgerd. Velen hebben inmiddels ervaren hoe er in het buitenland wordt gereageerd en wat er van je gevraagd wordt. Wanneer je zelf de regels in acht neemt, kun je in veel landen goed vakantie hebben. Met de juiste informatie en goede advisering over voorwaarden bij hotels en touroperators kun je in bestemmingen als Spanje, Portugal, de Antillen of Griekenland echt wel van een onbezorgde vakantie genieten.”
De zelfstandige reisadviseur voegt daar wel aan toe dat er dan tijdig moet worden geboekt. “De vraag is groot en het aanbod is toch wat beperkter. Niet alle hotels zijn bijvoorbeeld open. Soms wordt de rustige tijd gebruikt voor renovatie en elders zijn de regels lastig. We raden dan ook aan om te kiezen voor boekingen die kosteloos kunnen worden geannuleerd of omgeboekt bij code oranje. Je moet echt zorgen dat je je voorbereiding helemaal correct voor elkaar hebt. Daar helpen wij graag bij mee.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit Gelderse Post