Maud Arink (links) en Loes Demkes, beide uit Lievelde.
Maud Arink (links) en Loes Demkes, beide uit Lievelde. foto Roel Kleinpenning

Streekproducten onderscheidend maken

Economie

ULFT – Puur Achterhoeks brood, bier, borrels en koek. Het is allemaal gepresenteerd tijdens de Achterhoek Foodmarkt die op donderdag 28 plaatsvond in de DRU. De markt vormde de afsluiting van de tweede ronde tafel conferentie van het platform Achterhoek Food. Daar zijn de vorderingen besproken en getoond van de samenwerking tussen verschillende voedselproducenten in de Achterhoek.

Door Walter Hobelman

“Het platform Achterhoek Food zet zich in om de regio Achterhoek neer te zetten als internationaal onderscheidende foodregio”, vertelt Maurits Steverink, coördinator van het platform. De manier waarop er hier in de regio al wordt samengewerkt door de verschillende grondstof leveranciers, samen met onderwijs, is uniek voor Nederland.
Het afgelopen jaar is er vooral gewerkt rond het product ‘graan’. “Graan in het landschap draagt bij aan beleving, bodemvruchtbaarheid en natuur. Vooral als graan geteeld wordt op akkers waar langs de randen bloemmengsels zijn gezaaid. Door te kiezen voor dit soort producten draagt men bij aan een mooi landschap én aan een goed verdienmodel voor boer, de foodketen en de regio.”
De samenwerking zoals die er in de Achterhoek is en wordt aangejaagd door het platform is uniek in Nederland. “De Achterhoek mooi eten en drinken, dat willen we mogelijk maken.” Het platform zet zich in om verschillende sectoren aan elkaar te verbinden. “Toerisme, horeca, agricultuur en onderwijs. Samen kunnen we de Achterhoek laten bloeien. We mogen dat best met trots rondbazuinen in Nederland en de rest van de wereld.”
Van het graan zijn producten gemaakt zoals brood en bier en zelfs een whiskey. ”Brood, gemaakt met deels lokaal geteeld graan bestaat al langer. Maar een brood of biertje waarvan alle grondstoffen, zoals het mout echt uit de eigen regio komen zijn er nog te weinig. Streekproducten benutten nog te vaak dezelfde grondstof als de industrie. Wij zetten in op Puur Achterhoekse producten. De broden liggen inmiddels bij vijf bakkers in de regio op de schappen, vier brouwers benutten lokaal mout voor hun Puur Achterhoekse biertjes.”

Vakmensen
Tijdens de Foodmarkt wordt zichtbaar hoe waardevol het is, als vakmensen elkaar weten te vinden en samen werken aan unieke producten. In Smaakcademie Achterhoek krijgt dat vorm waarin de banden zijn aangehaald met de regionale onderwijsinstellingen zoals het Zone College, Graafschap College, Saxion, en Van Hall Larenstein. Leerlingen van het Graafschap College maken tijdens de foodmarkt onder andere een heerlijke sandwich.
Loes, leerling van het Graafschap College, vertelt dat er in de opleiding zelfs aparte lessen worden gegeven waarin het werken met streekproducten centraal staat. “Er komen steeds meer streekproducten en kleine bedrijfjes die hun eigen vlees, graan of melk gebruiken voor eigen producten. Wij leren hoe we die producten, die meer wisselen van kwaliteit dan producten die door grote producenten worden verkocht, goed kunnen gebruiken en verwerken tot iets bijzonders.”

Bewuste keuze
Gerdien Keuper, van de Raesfeltstede in Megchelen, is één van die boeren die de producten van hun eigen koeien verwerken tot smaakvolle producente. Zo verkopen ze rauwmelkse kazen en biologisch vlees. “Wij zijn een bio boerderij, dat is een bewuste keuze voor ons. Wij verkopen geen producten die geen directe binding hebben met ons bedrijf.”
Wijnboer Leon Masselink uit Gendringen is positief gestemd over alle ontwikkelingen. “De Achterhoek als bijzondere foodregio promoten en vermarkten is een goed initiatief. Er wordt hier in de regio zóveel moois gemaakt, dat zou heel Nederland moeten ontdekken. Het is goed dat er dagen als deze zijn waarop er met elkaar gesproken kan worden, kennis gedeeld kan worden en er nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan.”
De bezoekers van de Foodmarkt genieten van het productaanbod dat gepresenteerd wordt. “Ik proef wel een verschil met het standaard aanbod in de supermarkt”, vertelt een bezoeker die wel een beetje nuanceert: ”Het is misschien ook een kwestie van beleving en gevoel. Zeg maar het moment en de plaats waar je dit product proeft. Maar het idee dat dit allemaal hier als het ware rondom mijn huis vandaan komt, vind ik wel bijzonder.”

Belangstelling voor lokale producten. Foto: True Food

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant